Ismertető

A PAN-LNG-4-DANUBE Projekt célja, hogy Európa egyik leghosszabb folyóján közlekedő hajók idővel átálljanak a rendkívül környezetkárosító dízelről a cseppfolyósított földgázra (LNG). Ennek köszönhetően a dunai hajózás környezetkímélőbb, csendesebb és tisztább lehet a jelenleginél. A fejlesztés keretében egy olyan tri-modiális kikötő jöhet létre Csepelen, amelyben egy visszagázosító üzem is helyet kap, így nem csak az LNG-hajók töltése, hanem a közúti és vasúti járművek tankolása is lehetővé válik. A projekt keretében lefektetjük az alapjait egy regionális tudás- és szervizközpontnak is, amelyben elérhetők lesznek a földgáz üzemmel kapcsolatos adatok, tapasztalatok és háttér információk.

Az LNG-töltőpont megvalósítása nemcsak a budapesti hajózás számára lehet hasznos, hiszen hazánk területi adottságaiból fakadóan része a Duna-Majna-Rajna-csatornának, vagyis az Eurokanalnak, annak a vízi útvonalnak, melyen nagy hajókkal az Északi-tengernél fekvő Rotterdamtól egészen a Fekete-tengernél fekvő Konstanciáig lehet hajózni.

Ez tekinthető a világ leghosszabb belvízi útjának a maga 3483 kilométeres hosszúságával, de a hozzá kapcsolódó folyó szakaszokkal együtt a vízi útrendszer hossza eléri a 12 ezer kilométert. Az Európai Unióban kulcsfontosságú ennek a vízi útnak a fejlesztése és dekarbonizációja, hiszen ily módon jelentősen csökkenthető a hajók környezeti terhelése. Ennek a fejlesztésnek is a része a PAN-LNG-4-Danube Projekt, amelyet 2015-ben választottak be az Európai Társfinanszírozási Eszköz (CEF) támogatásra javasolt projektjei közé. Ennek nyomán született meg a 1085/2016. (II. 29.) Korm. határozat, mely a Magyar Hajózási Zártkörűen Működő Részvénytársaságot (MAHART) jelölte ki a projekt kivitelezőjének.

A projekt kezdetekor a vonatkozó jogszabályi környezet nem tette lehetővé Magyarországon belvízi, folyami LNG töltőpont kialakítását. A projekt 1. fázisában készült tanulmány feltérképezte az LNG hazai belvízi, vasúti és közúti alkalmazásának jogi, műszaki környezetét, javaslatot tett jogszabályi és képzést érintő intézkedésekre, valamint gazdasági modellszámításokat végzett LNG üzemű hajók és vasúti mozdonyok üzemeltetését és átalakítását illetően. A 2020.06.08-án hatályba lépett 510/2017. (XII. 29.) Korm. rendel által megnyílt a lehetősége a terminál létesítésének.
A projektben elkészültek továbbá a trimodális terminál engedélyes és kiviteli tervei, valamint már a csepeli kikötőben vannak a technológiai eszközök.