CNG

A CNG 200 barra sűrített, az LNG pedig -162°C-on cseppfolyósított metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy biogén forrásból származó megújuló, vagy szintetikus metángáz. A metán – kémiai képlete szerint CH4 – az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb szennyező károsanyag fejlődjön és minden más szénhidrogénhez képest kevesebb CO2-emissziót eredményezzen. Számszerűen a dízel motoroknál akár 10-18 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kevesebb lehet a kipufogón keresztül távozó CO2– emisszió.

A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége közel nullára csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5) szilárd részecske kibocsátása lényegében nulla, NOX kibocsátása pedig a legkorszerűbb dízel, vagy benzinmotorok kibocsátásának mindössze néhány százalékát nyújtja.

A CNG-t leginkább személyautók, kishaszonjárművek, autóbuszok és teherautók hajtására használják. A LNG-t pedig leginkább a nyerges vontatók hajtását szolgálja, de vannak már olyan városi autóbuszok is, amelyek szintén LNG-vel közlekednek. Bár a töltőállomásokon a CNG-t alapvetően kilogrammban mérik, energiasűrűsége jóval nagyobb a fosszilis üzemanyagokhoz képest. Egy 100 literes gáztartályban például 16 kilogrammnyi, 200 barra sűrített földgáz fér el, míg ugyanekkora energiasűrűség esetén legalább 22-23 liternyi benzinre lenne szükség. Egy kilométer megtétele CNG-vel feleannyiba kerülhet, mint benzinnel, vagy gázolajjal. A CNG-t további előnye, hogy Otto-motorokban, valamint dízel erőforrásokban is használható. Ebben az esetben ugyanakkor szükség van egy CNG-berendezésre, amely tartalmaz egy nyomásszabályozót, egy gázkeverőt, valamint egy gázinjektort. Az utakon futó személyautók jelentős része dual-fuel, azaz a CNG-tartályok mellett benzintartállyal is rendelkeznek. A CNG és LNG üzemű buszok és teherautók teljesen környezetbarát módon, szilárd-részecske kibocsátás nélkül üzemeltethetők, további előnyük, hogy a hagyományos változatoknál jóval alacsonyabb, akár 5 dB-lel alacsonyabb zajszint mellett lehet velük közlekedni.

Európában jelenleg 3525 CNG és 182 LNG-töltőállomás van. Hazánkban 17 nyilvános CNG kút áll az autósok rendelkezésére. Az NGVA 2017-es adatai szerint Európában összesen 1.316.000 CNG-üzemű jármű van forgalomban, túlnyomó részük Olaszországban közlekedik. Magyarországon összesen 6314 CNG-üzemű jármű közlekedik. Globálisan nézve több mint száz LNG-vel hajtott hajó szeli az óceánokat és becslések szerint számuk rövidesen megduplázódhat.